Dragii mei,
Ştiu
că sunteţi nerăbdători, aşa că ...dăm start proiectului educaţional, în
parteneriat cu Biblioteca Orăşenească ! Proiectul se intitulează
,,CARTEA, PRIETENA MEA!"
ARGUMENT
Motto: „Fiecare carte pare că închide în ea un suflet.
Şi, cum o atingi cu ochii şi cu mintea, sufletul ţi se deschide ca un prieten
bun.” (Maxim Gorki)
Cartea
este un izvor de frumuseţe şi înţelepciune. Cartea este hrana si bucuria
sufletului...
Pentru
acumularea unor impresii puternice, vârsta copiilor este cea mai favorabilă. Este
vârsta imaginaţiei, a fanteziei, a visării şi a jocului, în care se poate
foarte uşor a influenţa formarea personalităţii copilului prin literatură,
făcând apel la sensibilitatea celui educat.
Începând
din grădiniţă cu povestirile ilustrate, cu audiţii şi vizionări de filmuleţe,
până în şcoală când dorinţa de a citi le va îndrepta paşii către bibliotecă,
dorim ca prietenul cel mai drag al copiilor să fie cartea.
Ideea
acestui proiect a apărut din necesitatea de a stimula gustul copiilor pentru
lectură, de a le dezvolta creativitatea şi vocabularul. Începând a citi din
curiozitate, fiind motivat şi de aprecierile primite la clasă, elevul va
realiza progrese: prin informaţie, prin deprinderea cititului coerent,
conştient, prin implicare afectivă, prin însuşirea unui vocabular expresiv,
prin îmbogăţirea vocabularului. Pornind de la aceasta, am încercat prin acest
proiect, să găsim modalităţi şi tehnici care să contribuie la stimularea
interesului elevilor pentru lectură.
În
cazul activităţilor din bibliotecă, învăţarea va porni de la aspecte semnificative,
pentru a le dezvolta atitudinile, capacităţile şi implicarea lor în viaţa
socială, mereu în schimbare. Este necesar ca elevii să conştientizeze faptului
că suportul informaţional foarte important, care le oferă posibilitatea de a
zăbovi pe marginea filelor, a imaginilor, de a reveni pe text, de a-şi pune
întrebări şi de a-şi oferi răspunsuri, rămâne cartea.
Copiii vor fi îndrumaţi ca atunci când citesc un text, să nu se limiteze doar la
cuvântul scris, ci să-şi imagineze personajele sau peisajele descrise. Le vom
spune să “respire” aerul din poeziile citite, să ,,audă” murmurul apelor,
şoapta vântului, să se bucure alături de personajele preferate. Ei pot să-şi
imagineze orice! Trebuie doar să dea frâu liber imaginaţiei creatoare.
Prin
întîlnirile cu biblioteca se vor evidenţia valorile estetice cuprinse în cărţi,
iar printr-o îndrumare şi orientare eficientă a lecturii, elevii vor căpăta
deprinderi de a căuta şi de a găsi cu uşurinţă informaţia dorită. Nu este
suficient ca în citirea unei cărţi să se înţeleagă numai acţiunea, ci să fie apreciată
şi frumuseţea imaginilor şi a expresiilor artistice .
Relaţia
copil-carte echilibrează personalitatea cititorului, îi formează răbdarea,
curiozitatea, etc., dezvoltându-se astfel, trăsăturile minunate ale
personalităţii şi caracterului lui. Pentru aceasta, se vor urmări şi evidenţia interesele
de lectură, de informare, de aplicare a informaţiilor primite, în diferite
activităţi creative.