luni, 11 mai 2015

,,Protejaţi natura!"

O poveste despre nişte copii neastâmpăraţi!
,,Protejaţi natura!"










Sursa: https://www.facebook.com/traistuta.cusurprize

Matematică - E.N.- model 1



Rezolvă cerinţele următoare!
1. Se dau numerele:
A. 732 640          B. 99 037        C. 902 053        D. 891 263
Încercuieşte litera corespunzătoare celui mai mare număr.

2. Priveşte cu atenţie numerele de mai jos.
A. 32 640      B. 43 037      C. 42 053      D. 61 236
Încercuieşte litera corespunzătoare numărului care are cifra unităţilor de mii egală cu 3.

3. Scrie cel mai mic număr natural format din toate cifrele de mai jos, folosite o singură dată.
            3         5         2        7
___________________

4. Rotunjeşte numărul 3 337 la cea mai apropiată zece, sută şi mie, după modelul indicat.
Model:
                        zece                sută                mie
7 426               7 430               7 400               7 000


                        zece                sută                mie
3 337               .......                 .......                 .......


5. Un şofer a transportat cu camionul 96 de verze în 6 saci. Fiecare sac avea acelaşi număr de verze.
Încercuieşte litera corespunzătoare operaţiei matematice prin care poţi afla câte verze erau în
fiecare sac.

96 x 6 =                      96 + 6 =                      96 : 6 =                       96 - 6 =
     A.                                B.                               C.                               D.


6. Sanda are cartonaşe pe care sunt scrise operaţii cu numere naturale.
Realizează corespondenţa între operaţia matematică şi rezultatul corespunzător din dreapta.

1 000 : 10 =                            1 000
100 : 100 =                                  11
110 : 10 =                                  100
1 000 : 100 =                              10
                                                     1

7. Completează tabelul următor cu rezultatele operaţiilor matematice indicate.

            a                      836
            b                       7
            a + b               ......
            a – b                ......
            a : 4                ......
            b x 3                ......

Poţi efectua calculele în scris aici!
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

8. În timp ce vizitau ruinele unei cetăți, elevii unei clase au descoperit, pe o piatră, următorul număr scris cu cifre romane: MDXIX.

Cum se scrie, cu cifre arabe, acest număr? Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect.

            A. 1519           B. 1 409          C. 999             D. 519


9. Încercuieşte numerele la care produsul dintre cifra sutelor şi cea a unităţilor este egal cu cifra zecilor.

642 393                   13 764                      2 374             2 242

                         468                           133                551


10. La lecţia de matematică, elevii unei clase primesc zece cuburi numerotate.

    Cubul C1                 C2                      C3                C4                  C5                   C6      
            997                  999                  1001                996                  1000                998

            C7                   C8                   C9                   C10
            998                  1002                999                  1000

            Ei trebuie să realizeze construcţia de mai jos. Andrei aranjează cuburile într-o anumită ordine, după o anumită regulă.

Descoperă regula şi scrie numerele care lipsesc de pe cuburile lui Andrei.



11. Din colecţia sa de corpuri geometrice, Răzvan îşi propune să coloreze cubul.
Încercuieşte litera care corespunde corpului geometric pe care îl va colora Răzvan.

   


12. Bunica Marinei croşetează un guleraş din dantelă pentru rochiţa nepoţelei sale.
Ce unitate de măsură va folosi pentru a măsura lungimea dantelei? Încercuieşte litera
corespunzătoare răspunsului corect.   

A. metrul          B. decametrul              C. kilometrul                D. CentimetrulÂ


13. Bunicul are o grădină dreptunghiulară împărţită în părţi egale. El vrea să sădească pansele pe 3/8 din suprafaţa grădinii.
      Care dintre figurile de mai jos arată corect suprafaţa aleasă de bunic pentru a sădi pansele?
Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect.

   

.........................................


14. Adi a colorat, dintre figurile de mai jos, doar figura al cărei perimetru se află înmulţind lungimea laturii cu 4.
Colorează şi tu acea figură aleasă de Adi.

  

15. Daniel dorea să afle cât cântăreşte frăţiorul său. El s-a urcat pe cântar şi acesta indica 38 de kg.
Apoi s-a urcat pe cântar ţinându-şi frăţiorul în braţe şi cântarul indica 46 de kg.

Scrie câte kilograme are frăţiorul lui Daniel.
_____ kilograme


16. Completează căsuţele din imaginea de mai jos astfel încât relaţia să fie adevărată.



17. Doi frați au mers cu trenul la bunici. Călătoria a durat o oră și 45 de minute. Au ajuns la destinație la ora 13 și 40 de minute.
      La ce oră a plecat trenul din gară? Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect.

A. ora 12 și                 B. ora 11 și                 C. ora 11 şi                 D. ora 12 şi
     5 minute                  45 de minute                55 de minute                15 minute


18. Un grup de turişti a parcurs cu autocarul, timp de patru zile, următoarele trasee.



Marina spune că turiștii au parcurs în ziua a III-a cât în primele două zile la un loc. Scrie, pe rândul de mai jos, litera A, dacă afirmaţia Marinei este adevărată, sau litera F, dacă afirmaţia ei este falsă.
_____

                       
19. În calendarul anului 2014, Ziua Europei, 9 Mai, este într-o zi de vineri.


În ce zi a săptămânii este 31 mai?
_________________

20. La jocul de șah, mutarea permisă pentru cal este în formă de „L”, ca în oricare din figurile de mai jos.
Calul se află în poziţia B8 pe tabla de șah şi trebuie să ajungă în poziţia D5 prin cât mai puţine mutări posibile.


Desenează, pe tabla de şah, un traseu posibil pentru deplasarea calului de la B8 la D5.




 Surse: http://www.gif-gifs.com/romanian-gif/Leb%C4%83d%C4%83.htm

http://forum.isj.hd.edu.ro

,,Lebedele sălbatice"-Lb. română-E.N. model itemi 1



  Rezolvă cerinţele următoare!
1. Unde a dus-o vrăjitoarea cea rea pe Eliza? Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect.
A. într-o pădure
B. la o casă părăsită
C. la o familie săracă
D. la palat

2. Cine sunt, de fapt, cele unsprezece lebede? Scrie răspunsul pe rîndul următor.
 ................................................................................................................................................................

3. Cine este personajul cu puteri miraculoase care o ajută pe Eliza să-şi scape fraţii de vrajă?
Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect.
A. preotul
B. vânătorul
C. vrăjitoarea
D. zâna

4. Din ce împletesc cele unsprezece lebede covorașul pentru a o putea lua pe Eliza cu ele?
Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect.
A. din busuioc
B. din nuferi
C. din trestii
D. din urzici

5. Cine este vânătorul cu care se întâlneşte Eliza? Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului
corect.
A. un frate
B. un preot
C. un rege
D. un voinic

6. De ce a luat-o vânătorul pe Eliza cu el la palat? Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului
corect.
A. Pentru că a crezut că este o vrăjitoare.
B. Pentru că a fost uimit de frumusețea fetei.
C. Pentru că avea unsprezece frați.
D. Pentru că țesea cămăși din urzici.

7. Ce a crezut preotul văzând-o pe Eliza noaptea, lângă biserică? Încercuieşte litera corespunzătoare
răspunsului corect.
A. Că a fost alungată de mama vitregă.
B. Că a fost trimisă de o bătrână.
C. Că fata este o vrăjitoare.
D. Că fata venise după urzici.

8. Până când a păstrat Eliza tăcerea? Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect.
A. Până când a fost luată în brațe de rege.
B. Până când a fost văzută de preot.
C. Până când a visat-o pe zână.
D. Până când şi-a scapat fraţii de vrajă.

9. Caută, în text, fragmentul marcat şi scrie cum îşi scapă Eliza fraţii de vrajă.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
  
10. Din ce cauză cel mai tânăr dintre frați rămâne cu o aripă în loc de braț? Scrie răspunsul mai jos.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________

11. Din poveste afli cum este Eliza. Scrie două însuşiri sufleteşti ale fetei.
1._______________________________________________________________________
2._______________________________________________________________________

12. Unește, prin săgeți, personajele poveștii cu acțiunile făcute de acestea.

Eliza                               Împletiră din trestii un covoraș.
Vrăjitoarea cea rea       Se însură pentru a doua oară.
Regele                           Îi preschimbă pe prinți în lebede.
Prinții                             Lucrează cămășile pentru frații ei.
                                       A alergat сătre stejarul bătrân.

 13. Scrie numele personajelor date în tabelul de mai jos, în coloanele potrivite: Eliza, mama
vitregă, preotul, zâna.

             Personaje pozitive                                                 Personaje negative
             -                                                                              -
             -                                                                              -

14. Numerotează ideile de mai jos în ordinea în care s-au petrecut evenimentele. Numărul 1 a fost
deja scris pentru tine.

___ Cu ajutorul unei bătrâne, Eliza își găsește frații.
___ Vânătorul o ia la palat, fermecat de frumusețea ei.
_1_ Mama vitregă o alungă pe Eliza și îi preschimbă pe băieți în lebede.
___ Zâna din vis îi spune fetei cum își poate salva frații.
___ Cămășile făcute de Eliza le transformă pe lebede în prinți.

15. Povestea se termină aşa:

„Plângând de bucurie, regele a luat-o în braţe, iar fraţii s-au adunat în jurul ei. Numai cel
mai tânăr dintre fraţi a rămas cu o aripă în loc de braţ, acolo unde Eliza nu mai avusese timp să-i
termine cămăşii mâneca.”

Ai schimba ceva la acest final? Alege un singur răspuns și explică alegerea făcută.
DA Ce anume?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
NU De ce?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________


 Surse: http://www.gif-gifs.com/romanian-gif/Leb%C4%83d%C4%83.htm
http://forum.isj.hd.edu.ro

,,Lebedele sălbatice"-Lb română-E.N. model 1




  
A fost odată un rege care avea unsprezece fii şi o singură fată, pe nume Eliza.

Copiii creşteau fericiţi, cu toate că mama lor murise cu mulţi ani în urmă. Regele s-a însurat a doua oară, cu o femeie despre care nu ştia că este o vrăjitoare rea. Mama vitregă nu îi iubea deloc pe copii şi a reuşit să o ducă pe Eliza departe, la o familie săracă, iar pe băieţi i-a preschimbat în unsprezece lebede.

Anii au trecut şi Eliza s-a făcut o fată de toată frumuseţea. Când a împlinit cincisprezece ani, tatăl său a adus-o acasă. Când i-a văzut chipul drăgălaş, vrăjitoarea a urât-o şi mai tare, aşa că i-a înnegrit fetei pielea şi i-a încâlcit părul, în aşa fel încât tatăl ei, când a văzut-a, nu a recunoscut-o şi a izgonit-o de la palat.

Părăsită şi singură, Eliza a mers cale lungă, până a ajuns într-o pădure. Într-o vale a găsit un pârâu limpede, în care s-a spălat de negreală, cu apă limpede, fire de busuioc și flori de nufăr, şi a ieşit de acolo curată şi mai frumoasă ca niciodată. În acea noapte, Eliza i-a visat pe cei unsprezece fraţi ai săi, care crescuseră şi ei între timp.

A doua zi, dis-de-dimineață, a întâlnit pe cărare o bătrână, pe care a întrebat-o dacă nu cumva a văzut unsprezece prinţi.

− Nu, răspunse bătrâna, dar ieri am văzut înotând în pârâul din pădure unsprezece lebede ce purtau coroane de aur.

Eliza a pornit de-a lungul pârâului până la vărsarea lui în mare. Aici a aşteptat până pe înserat, când a văzut unsprezece lebede care zburau chiar spre locul unde se afla ea. Fata s-a ascuns într-o tufă şi le-a privit cum veneau pe pământ una câte una. Când întunericul s-a lăsat de-a binelea, lebedele s-au preschimbat în unsprezece voinici. Fata a scos un ţipăt de bucurie. Erau fraţii ei!

Prinţii îi povestiră că locuiesc dincolo de mare şi că trebuie să se întoarcă acolo.
− Luaţi-mă cu voi! i-a rugat fata.

În noaptea ce a urmat, prinţii au împletit din trestii un covoraş. Când a răsărit soarele, ei s-au preschimbat în lebede. Au aşezat-o pe fată pe covoraş şi l-au apucat cu ciocurile lor puternice, ridicându-l în văzduh.

După o lungă călătorie, au ajuns pe celălalt ţărm al mării. În prima noapte, Eliza a visat o zână care i-a spus cum îşi poate scăpa fraţii de vrajă:
− Adună urzici şi ţese din ele unsprezece cămăşi, i-a spus zâna. Aruncă-le peste fraţii tăi şi vor scăpa de vrajăDar ţine minte: până vei termina, nu ai voie să scoţi un cuvânt! Altfel, te chinui degeaba!

Eliza a găsit adăpost într-o casă părăsită, aflată în apropierea țărmului, și s-a apucat de lucru. Urzicile îi băşicau degetele, iar faptul că nu avea voie să vorbească deloc, nici măcar cu fraţii ei, o chinuia. Dar fata a îndurat cu bucurie toate acestea pentru că abia aştepta să îşi scape fraţii de vrajă.  

Câteva zile mai târziu, un vânător a trecut pe acolo. Lebedele erau plecate
după mâncare, iar Eliza era singură. Vânătorul era chiar regele acelei ţări. El a fost uimit de frumuseţea fetei şi a luat-o la palat, cu gândul să o ia de soţie.

Eliza a vrut să scape, dar nu avea voie să vorbească şi să îi spună regelui că ea
trebuie să îşi termine treaba neapărat. De altfel, începuse să îl îndrăgească pe rege pentru că era om bun. Regele i-a dat o cameră numai a ei, unde Eliza putea să lucreze la cămăşi, fără să fie deranjată de cineva.

Fata mai avea nevoie doar de o singură grămadă de urzici pentru a termina de
împletit cămăşile. Într-o noapte întunecoasă, s-a furişat afară din palat şi s-a dus lângă biserică, acolo unde urzicile creşteau mai dese. Dar preotul a văzut-o şi a crezut că e o vrăjitoare. Când a auzit regele aceasta, tare s-a mai întristat! Trebui să hotărască o pedeapsă. În vremea aceea, vrăjitoarele primeau pedepse aspre.

Ajunsă la închisoare, Eliza s-a grăbit să-şi termine treaba la timp.

A venit şi ziua când fata trebuia să fie pedepsită. Cele unsprezece lebede au venit lângă ea. Îndată, Eliza a aruncat pe ele cele unsprezece cămăşi ţesute din urzici. Sub ochii înfricoşaţi ai mulţimii, lebedele s-au preschimbat în prinţi. Fata a strigat:
− Sunt nevinovată!

Plângând de bucurie, regele a luat-o în braţe, iar fraţii s-au adunat în jurul ei.
Numai cel mai tânăr dintre fraţi a rămas cu o aripă în loc de braţ, acolo unde Eliza nu mai avusese timp să-i termine cămăşii mâneca.

Text adaptat după Hans Christian Andersen, povestitor danez


 Surse: http://www.gif-gifs.com/romanian-gif/Leb%C4%83d%C4%83.htm
http://forum.isj.hd.edu.ro