joi, 14 mai 2015

,,Creioanele"-Lb. română-E.N. model itemi 2

 Rezolvă cerinţele următoare!
1. Cine se află în suport? Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect.
A. creionele colorate
B. teancul de hârtie
C. creionul negru
D. coala de hârtie       
  
2. Cine spune: ,,Eu și prietenul meu, maroul, înălțăm copaci cu frunze verzi”? Încercuieşte
litera corespunzătoare răspunsului corect.
A. culoarea roșie
B. culoarea portocalie
C. culoarea neagră
D. culoarea verde

3. Care sunt cuvintele creionului negru spuse culorilor când le oferă coala albă? Încercuieşte
litera corespunzătoare răspunsului corect.
A. Aveți grijă de vârfurile voastre!
B. Arătați fiecare ce știți să faceți!
C. Să mă judecați după aspect!
D. Greul eu l-am dus!

4. De ce sunt nedumerite culorile când privesc coala albă? Încercuieşte litera corespunzătoare
răspunsului corect.
A. Că nu e desenat niciun contur.
B. Că stau pe birou, în suportul albastru.
C. Că ziua își revarsă lumina pe fereastră.
D. Că a venit vremea să se dezmorțească.


5. Scrie, pe spațiul liber, o întrebare pentru enunțul:
Creionul de lângă suport se simte singur, plictisit și supărat.

...................................................................................................................

6. Care este cel mai potrivit înţeles al cuvintelor:
„- Distinse culori, a venit vremea să vă dezmorțiți!”? Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului
corect.
A. Să se încălzească.
B. Să se trezească.
C. Să treacă la treabă.
D. Să stea degeaba.

7. Scrie, în casete, câte o însuşire a fiecărui personaj.
       
-.....................................                                   -..................................................
           
8. Scrie, în casete, numele personajelor care au spus următoarele cuvinte:
 

                            - Tu?!... Care e rostul tău? Nu te uiți în ce hal ești? Ce poți face tu cu acest vârf?
 

                            - Eu...eu.
 

                            - Voi opri însă creionul acesta negru, că are un vârf moale...

 9. Numerotează, pe spaţiul punctat din dreapta, ideile următoare în ordinea întâmplărilor din
text.
Se rostogoli de pe birou și căzu pe parchet, fără a mai spune ceva. ........
Vorbele îl durură atât de tare și le consideră nedrepte. ........
Și mama adună distinsele culori. ........
Ascultă doar cum creioanele colorate șușotesc între ele. ........
Și creionul se ridică în vârful tocit și începu să deseneze. 3

10. Care crezi că sunt motivele pentru care creionul negru nu este băgat în seamă de culori?
Scrie-le în tabelul următor.

-
-
-
-

11. Alege din text elementele din mediul înconjurător corespunzătoare fiecărei culori,
completând tabelul după modelul dat!


albastru            rosu                 maro                verde              portocaliu                    galben
copaci

12. Cum crezi că se simte creionul la finalul textului? Încercuiește creionul pe care e scris
cuvântul potrivit!

   apreciat                  plictisit         neglijat          sfidat     

13. Cu cine ai vrea să te asemeni, cu creioanele colorate sau cu creionul mic, negru și cu vârful
tocit? Motivează-ţi alegerea făcută, completând pe spațiul de mai jos!

Aș vrea să mă asemăn cu ................................................., pentru că ................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
............................................................................................................................................

 14. Care este tâlcul (învățătura) poveștii? Scrie-l dedesubt. Poți scrie și un proverb!
 ..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
...............................................................................................................................

15. Scrie aici răspunsul tău la întrebarea de la sfârșitul textului.
  ......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................

 Surse: http://www.gif-gifs.com/romanian-gif/Leb%C4%83d%C4%83.htm
http://forum.isj.hd.edu.ro
www.google.ro 

,,Creioanele"-Lb română-E.N. model 2

  O poveste cu… tâlc
Text adaptat după Minodora Farfara

Stau pe birou, în suportul albastru, creioanele colorate. Înalte, lucioase, ascuțite, se privesc cu mândrie unele pe altele.
Alături, se vede un creion negru, mic, cu vopseaua sărită din loc în loc, ros la un capăt, iar la celălalt cu un vârf tocit de atâta folosință. Nimeni nu-l bagă în seamă. El stă mai mult pe jos și, numai când cineva calcă pe el, îl ridică lângă creioanele colorate. Și stă acolo singur, plictisit și supărat că n-are cu cine schimba o vorbă.

Ascultă doar cum creioanele colorate șușotesc între ele:
- Suratelor, grăiește culoarea roz, aveți grijă de vârfurile voastre!
Noi aducem culorile lumii înconjurătoare în desenele copiilor!
- Eu abia aștept să colorez soarele care coace mere și pere zemoase, spune culoarea portocalie.
- Dar soarele tău se află pe un cer senin, fără nori și se oglindește în ape limpezi pe care doar eu le pot face, zice albastrul.
- La căldura soarelui crește iarba verde! Eu și prietenul meu, maroul, înălțăm copacii cu frunze verzi, completează verdele.
- Eu coc lanurile de grâu și gutuile, adaugă culoarea galbenă.
- Fără mine n-ar mai fi cireșe coapte, nici căpșuni, nici mere roșii, nici maci prin lanuri! interveni culoarea roșie.

- Eu ..., a îndrăznit să deschidă gura și creionul mic, ros la un capăt și cu vârful tocit la celălalt, eu...
 - Tu?!... Care e rostul tău? Nu te uiți în ce hal ești? Ce poți face tu cu acest vârf?

Bietul creion tăcu. Vorbele îl durură atât de tare și le consideră nedrepte.
Speră însă că va veni un moment în care va dovedi că are și el multe de arătat.
Seara se coborî ușor. Acum nu-i rămâne altceva de făcut decât să se culce. Și culorile fac la fel.

La un moment dat, o adiere ușoară îi mângâie vârful tocit.
Speriat, creionul deschise ochii. Și nu mică îi fu mirarea când se văzu acoperit de o coală albă de hârtie ce alunecase din teancul de hârtii de deasupra. Gândi: „Mâine am ocazia să le arăt ce pot”.

 Închise iarăși ochii, urmând ca dimineață să arate ce poate. Curând, ziua își revărsă lumina pe fereastră. Creioanele colorate încep să se trezească. Privind în jur, văd coala albă. Fără să le dea timp de vorbă, de sub coală ieși creionul și le zise:
  - Distinse culori, a venit vremea să vă dezmorțiți! De aproape un an ați stat degeaba. Poftiți această coală și arătați fiecare ce știți să faceți!

Culorile privesc cu atenție coala și, nedumerite, se întreabă între ele ce au de făcut, că nu înțeleg. Portocaliul nu vede soare, albastrul nu vede nici cer și nici ape, galbenul nu vede lanul de grâu, nici merele de vară, roșul nu găsește macii din grâu, nici cireşe în pom..., nicio culoare nu-și găsește locul potrivit pentru care a fost creată.

- Ce să facem noi pe această foaie?! Nu e desenat niciun contur de soare, de cer, de pomi, de flori... Nu știm unde ne e locul...!

- Dacă ați fi ascultat aseară, ați fi aflat și rostul unui creion mic, ros la un capăt și cu vârf tocit de atâta folosință. V-ați grăbit să mă judecați după aspect, fără să vă gândiți că înfățișarea mea se datorează muncii neobosite de a scrie pagini întregi, de a desena, pe când voi odihneați în suport. Priviți și veți înțelege cât vă ușurez eu munca! 

Și creionul se ridică în vârful tocit și începu să deseneze soare, pomi cu frunze, cu mere, cu pere, un lan de grâu cu maci în el și toate câte îi treceau prin minte. 

Mirate, culorile urmăreau cum pe foaia albă prind contur toate formele din natură și fiecare vede acum unde și ce trebuie să coloreze. Le părea așa ușor... și s-au îngrămădit care să înceapă prima.

- Vedeți ce ușor e acum? zise creionul văzând comportamentul lor. Greul eu l-am dus.
Tot ce aveți voi de făcut acum este de a colora ce am conturat eu, așteptându-vă în ordine rândul!

Se rostogoli apoi de pe birou și căzu pe parchet, fără a mai spune ceva. La auzul zgomotului, culorile începură să strige după creion:
- Stai, nu pleca! Avem nevoie de tine! Te luăm cu noi în suport! Și pe rând se rostogolesc pe parchet, în speranța că-l pot convinge să se întoarcă la ele.
Un scârțâit de ușă se auzi urmat de o voce hotărâtă:
 - Mamă, nu mai am nevoie de culori! Am acuarele! Voi opri însă creionul acesta negru, 
că are un vârf moale și se șterge ușor!

Și mama adună distinsele culori...
Unde credeți că le duce?

 Surse: http://www.gif-gifs.com/romanian-gif/Leb%C4%83d%C4%83.htm
http://forum.isj.hd.edu.ro
www.google.ro

Matematică - E.N.- model 2

  Rezolvă cerinţele următoare!
1. Se dau numerele naturale:
A. 35 640        B. 31 037        C. 10 101        D. 33 333

Încercuieşte litera corespunzătoare numărului care are toate cifrele identice.
  
2. Pe fiecare cutie de mai jos este scris preţul obiectului aflat în interiorul ei .

 Cutia1                          Cutia2                        Cutia3
362 lei                 623 lei                 632 lei
Scrie, pe rândul de mai jos, preţul care reprezintă cutia ce conţine obiectul cu valoarea cea mai

mare.
____________

3. În scrierea numărului     7326
7 reprezintă cifra miilor, 3 reprezintă cifra sutelor, 2 reprezintă cifra zecilor, 6 reprezintă cifra unităţilor
Scrie pe spaţiile punctate ce reprezintă fiecare cifră a numărului 4269
2 reprezintă cifra .......................
4 reprezintă cifra .......................
6 reprezintă cifra .......................
9 reprezintă cifra .......................

4. Rotunjeşte numărul 4 837 la cea mai apropiată zece, sută şi mie, după modelul indicat.

Model:
                        zece                sută                 mie
5 726               5 730               5 700               6 000

                       
                        zece                sută                 mie
4 837

5. Completează fiecare casetă cu unul dintre semnele ,,+”, ,,-“, ,,x” sau ,,:”, astfel încât rezultatele să fie corecte.

128      2 = 64
542      123 = 419
156      499 = 655
2 390   2 = 4 780

6. Încercuieşte litera corespunzătoare rezultatului corect al calculului: 60 000 + 800 + 3.
            A.                    B.                                C.                                D.
        68300              608003                       60803                         6830

7. La un raliu participă patru maşini, care se deplasează cu viteze diferite, indicate de rezultatele operaţiilor matematice de mai jos.
Calculează viteza fiecărei maşini şi scrie rezultatul în caseta corespunzătoare.
46 x 4 =                      166 + 71 =                  360 : 4 =                     556 - 380 =
Poţi efectua calculele în scris aici.
 ................................................................................................................................................................
 ................................................................................................................................................................

8. Anul acesta este 2014.
Ajută-l pe Doru să-l scrie, pe rândul următor, cu cifre romane.
_______

9. Numărul casei în care locuieşte Alexandra este cel mai mic număr par format din trei cifre identice.
     Ce număr are casa Alexandrei? Scrie acest număr dedesubt.

___________

10. În careul de mai jos, fiecare rând şi fiecare coloană trebuie să conţină o singură dată cifrele impare.

Completează căsuţele cu cifrele lipsă

                .....   7      3      5      1
                7      5      9      ....    3
                3      1      7      9      5
                5      9      1      ...     ...
                1      3      ...     7      9

11. Dănuţ vrea să utilizeze figurile geometrice aflate în interiorul cercului mare pentru realizarea unui desen.

Scrie denumirea figurilor geometrice pe care le va folosi Dănuţ în desen
.................................................................................................................................................

12. Completează spațiile libere din fiecare propoziție folosind unitatea de măsură potrivită:
mm, cm, m sau km.

A. Copacul are 4 _______ înălțime.
B. Penarul are 25 _______ lungime.
C. Distanța dintre două localități vecine este de 18 _______ .
D. Vârful creionului are 4 _______ lungime.

13. Cum poţi scrie fracţia      5    ca sumă de două fracţii? Scrie răspunsul pe rândul următor.
                                                7
__________

14. O agrafă măsoară 2 cm lungime. Vica aranjează agrafele pe marginile unei bucăţi de hârtie de formă dreptunghiulară, înconjurând-o.

ţi cm măsoară toate agrafele folosite? Scrie răspunsul pe spaţiul de mai jos.
__________
Poţi efectua calculele aici.
.........................................................................................................................................

15. Ionel pleacă din Bucureşti către Bacău. Traseul ales de el trece prin Ploieşti şi Buzău.
                   60km                         67 km             208 km
Bucureşti                     Ploieşti                  Buzău               Bacău

Care este distanţa dintre București şi Bacău pe traseul ales de Ionel? Scrie răspunsul pe
rândul liniat.
Poţi efectua calculele aici!
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
_________
16. Scrie, pe rândul următor, fracţia care reprezintă 2 ore din cele 24 ale unei zile.

_____


17. În fiecare zi, elevii clasei a IV-a de la o şcoală încep cursurile la ora opt.

Desenează limbile ceasului pe cadran pentru ca ceasul din imagine să indice ora opt.

18. Cercul se află pe coordonatele (3, 1) .

Scrie, în tabelul următor, pe ce coordonate se găsesc celelalte figuri geometrice.

19. La încheierea Jocurilor Olimpice de Iarnă din 2010, clasamentul primelor trei ţări arăta astfel:

Canada a ocupat locul 1 în clasament, deși a obținut, în total, numărul cel mai mic de medalii
dintre cele trei ţări aflate pe podium. Priveşte cu atenţie tabelul şi descoperă care a fost criteriul după care Canada a fost declarată ştigătoare a Jocurilor Olimpice. Scrie-l pe rândul următor.

_______________

20. La jocul de șah, mutarea permisă pentru cal este în formă de „L”, ca în oricare din figurile de mai jos.
Mihnea pune calul în poziţia f6 pe tabla de șah şi de acolo efectuează mutări ale calului, totdeauna pornind din poziţia f6.

Notează cu ,,X” toate căsuţele unde Mihnea poate muta calul pe tabla de şah, pornind din poziţia f6 .
*Atenţie! Calul merge doar ÎNAINTE!

 Surse: http://www.gif-gifs.com/romanian-gif/Leb%C4%83d%C4%83.htm
http://forum.isj.hd.edu.ro