joi, 14 mai 2015

,,Micul prinţ" - Capitolul II


„Toți oamenii mari au fost mai întâi copii, 
dar puțini dintre ei își mai aduc aminte.” —
 Antoine de Saint-Exupery
♥♥♥
CAPITOLUL II
Aşa am trăit eu, stingher, fără a avea cu cine sta într-adevăr de vorbă, până când, odată, acum 6 ani, am rămas în pană în pustiul Saharei. 
Mi se stricase ceva la motor. Şi cum nu luasem cu mine nici un mecanic, nici călători, mă pregăteam să-ncerc de unul singur să duc la bun sfârşit o reparaţie anevoioasă. Era, pentru mine, o chestiune de viaţă şi de moarte. Apa de băut, abia mai aveam pentru opt zile.

În prima noapte, deci, am dormit acolo, pe nisip, la mii de leghe depărtare de orice aşezare omenească. Eram mai singur chiar decât e naufragiatul pe o plută, în mijlocul oceanului.

Aşa că vă închipuiţi uimirea mea, când, deodată, în revărsat de zori, m-am pomenit că mă trezeşte un glăscior ciudat. Rostea:
– Te rog … desenează-mi o oaie!
– Cum?!
– Desenează-mi o oaie …
Am sărit în picioare, ca lovit de trăsnet. M-am frecat bine la ochi. Am privit cu luare-aminte. Şi-am văzut un omuleţ cu totul nemaipomenit, care mă scruta cu gravitate.

Iată cel mai bun portret pe care, mai târziu, am izbutit să îl fac. 

Desenul meu e însă, bineînţeles, mult mai puţin fermecător decât modelul. Nu e vina mea. 

Oamenii mari, pe când aveam şase ani, mă făcuseră să-mi pierd orice încredere în cariera mea de pictor şi, în afara de şerpi boa întregi şi de şerpi boa spintecaţi, nu mai învăţasem să desenez nimic altceva.

Prin urmare, priveam cu ochi mari de uimire la arătarea aceea. 

Nu uitaţi că mă aflam la mii de leghe depărtare de orice tărâm locuit. 

Or, omuleţul meu nu părea a fi nici rătăcit, nici mort de oboseală, nici mort de foame, nici mort de sete, nici mort de frică. Nu avea de loc înfăţişarea unui copil pierdut în inima pustiului, la mii de leghe depărtare de orice tărâm locuit. 

Când, în sfârşit, am fost în stare să vorbesc, l-am întrebat:
– Bine, dar … ce cauţi tu aici?
Iar el rosti atunci din nou, încetişor, cerându-mi parcă un lucru foarte însemnat:
– Te rog … desenează-mi o oaie!
În faţa unei taine prea copleşitoare, nici nu mai cutezi să te împotriveşti. Oricât de nefiresc mi se părea mie lucrul acesta acolo, la mii de leghe depărtare de orice aşezare omenească, şi cu toată primejdia de moarte în care mă aflam, mi-am scos din buzunar stiloul şi o foaie de hârtie.

Însă mi-am adus aminte că studiasem îndeosebi geografia, istoria, aritmetica şi gramatica şi
i-am spus omuleţului aceluia (cam posomorându-mă) că nu mă pricepeam să desenez. El mi-a răspuns :
– Nu-i nimic … Desenează-mi o oaie …

Cum eu nu mai desenasem o oaie, i-am făcut unul dintre desenele acelea două, singurele de care mă ştiam în stare. Cel cu şarpele boa întreg. 

Şi-am încremenit, auzind că omuleţul îmi spune:
-Nu! Nu! Nu vreau un elefant în pântecele unui şarpe boa! Un şarpe boa e foarte primejdios, iar un elefant te încurcă foarte mult. La mine acasă este loc atât de puţin. Eu de-o oaie am nevoie. Desenează-mi o oaie!
Aşa încât am desenat:



El s-a uitat cu luare-aminte, apoi:
– Nu! Aceasta este foarte bolnavă. Fă-mi alta !
Am desenat alta:



 Prietenul meu a zâmbit, cu drăgălăşenie şi îngăduinţă:
– Numai că … vezi şi tu … aceasta nu e oaie, e berbec. Are coarne …
Am facut, prin urmare, desenul din nou.



El însă mi l-a dat înapoi, ca şi pe cele de mai înainte:
– Aceasta-i prea bătrână. Eu vreau o oaie care să trăiască mult.
Atunci, pierzându-mi răbdarea, deoarece mă zoream să mă apuc de demontatul motorului,i-am făcut la repezeală desenul următor:


Şi i-am spus, într-o doară:
– Aceasta este lada! Oaia care-ţi trebuie ţie se află înăuntru.
Însă am văzut, cu uimire, cum chipul micului meu judecător se luminează:
– Chiar aşa mi-o şi doream! Crezi că oaia aceasta are nevoie de multă iarbă?
– De ce mă-ntrebi?
– Pentru că la mine-acasă este loc atât de puţin …
– Negreşit îi va ajunge. Ţi-am dat o oaie mititică.
El s-a aplecat asupra desenului:
– Nu chiar aşa de mititică … Ia te uită! A adormit …

Şi iată cum l-am cunoscut pe micul prinţ.

Sursa:https://nicoletasavin.wordpress.com/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu