duminică, 17 mai 2015

,,Micul prinţ" - Capitolul VII


„Toți oamenii mari au fost mai întâi copii, 
dar puțini dintre ei își mai aduc aminte.” —
 Antoine de Saint-Exupery
♥♥♥
CAPITOLUL VII
În cea de-a cincea zi, tot datorită oii, mi se dezvălui şi această taină din viaţa micului prinţ. 

Deodată, fără nici o pregătire, el mi-a pus o întrebare, rod al unor gâaduri multă vreme frământate în tăcere:
– O oaie, dacă mănâncă copăceii, mănâncă şi florile?
– O oaie mănâncă tot ce nimereşte.
– Chiar şi florile cu spini?
– Da. Chiar şi florile cu spini.

– Atunci, spinii la ce folosesc?

Nu ştiam. Eram, în clipa aceea foarte ocupat cu motorul meu, mă căzneam cu deşurubatul unui bulon din cale-afară de înţepenit. Mă cuprinsese îngrijorarea, căci pana se dovedea deosebit de gravă, iar apa de băut, împuţinându-se mereu, mă făcea să mă tem de tot ce poate fi mai rău.
– Spinii, atunci, la ce folosesc?

Micul prinţ, de vreme ce punea o întrebare, nu renunţa niciodată la ea. Necăjit din pricina bulonului, i-am spus şi eu ce mi-a trecut prin minte:
Spinii nu folosesc la nimic. Sunt o curată răutate din partea florilor!
– Vai!

Însă, după o tăcere, mi-a strigat, cu un fel de duşmănie parcă:
– Nu te cred! Florile-s plăpânde. Sunt neştiutoare. Îşi fac şi ele curaj cum pot. Se cred grozave cu spinii lor …


Nu i-am răspuns nimic. În clipa aceea, tocmai îmi spuneam: „Dacă bulonul ăsta se mai încăpăţânează mult, îi dau una cu ciocanul, de-l fărâm!” 

Micul prinţ din nou mă tulbura din gândurile mele:
– Şi tu crezi că florile …
– Ba de loc! Ba de loc! Nu cred nimic! Ţi-am spus ce mi-a trecut prin minte! Eu, unul, mă îndeletnicesc cu treburi serioase!
El s-a uitat încremenit la mine:
– Cu treburi serioase!
Mă vedea aşa, cu ciocanul în mână şi cu degetele negre de ulei, aplecat asupra unui lucru care lui i se părea foarte urât.

Vorbeşti întocmai ca oamenii mari!
Cuvintele acestea mă făcură să mă ruşinez putin. El însă, neîndurator, adăugă:
Toate le încurci … toate le amesteci!

Era, într-adevăr, foarte supărat. Şuviţele-i de aur tremurau în vânt:
– Ştiu undeva o planeta, pe care se află un Domn roşcovan. 
El n-a mirosit niciodată o floare. 
N-a privit niciodată o stea. 
N-a iubit pe nimeni niciodată. 
N-a facut nimic altceva, totdeauna, decât socoteli. 
Şi toată ziua spune, ca şi tine: 
„Eu sunt un om serios! Eu sunt un om serios!” şi nu mai poate de trufie. 
Acela însă nu e om, e o ciupercă!
– O ce?
– O ciupercă!
Micul prinţ se făcuse palid de mânie.
De milioane de ani, florile-şi făuresc spini.
Cu toate acestea, oile, de milioane de ani, mănâncă florile. 

Şi oare nu e un lucru serios, când vrei să înţelegi 
de ce-şi dau ele atâta osteneală să-şi făurească nişte spini 
care nu le folosesc la nimic? 

Nu e importantă bătălia dintre oi şi flori? 
Nu e ea mai serioasă şi mai importantă decât socotelile unui Domn gras şi roşcovan? 

Şi dacă, undeva, eu ştiu o floare care-n lume n-are seamăn 
şi care nu trăieşte-n altă parte decât numai pe planeta mea, 
şi dacă într-o bună dimineaţă 
o oaie mititică e în stare să o nimicească, 
aşa, dintr-o lovitură, 
fără să-şi dea seama de ceea ce face, 
nici acesta nu-i un lucru important?

Se îmbujora-n obraji, pe urma spuse mai departe:
Când cineva a îndrăgit o floare 
cum numai una singura se află în milioanele şi milioanele de stele, 

lucrul acesta e de-ajuns pentru ca el, 
privindu-le să fie fericit. 

„Floarea mea, îşi spune el, 
e undeva, acolo …”

 Dar dacă oaia îi mănâncă floarea, 
pentru el atunci e ca şi cum, 
dintr-o dată, 
toate stelele s-ar stinge! 
Şi nici asta nu e important!

N-a mai putut rosti nici un cuvânt. A izbucnit in hohote de plâns. 

Se aşternuse noaptea. Eu îmi lăsasem sculele deoparte. Puţin îmi mai păsa acuma de ciocan, de bulon, de sete şi de moarte. 

Pe o stea, pe o planeta, 
pe planeta mea, Pământul, 
se afla un prinţ micuţ,
 care trebuia alinat. 

L-am luat în braţe. L-am legănat. 

Am vorbit cu el:
– Floarea pe care ai îndrăgit-o nu e în nici o primejdie … 

Am să-ţi desenez o botniţă pentru oaia ta … 
Florii am să-i desenez o armură … 
Am să …
Nu prea ştiam ce să-i spun. Mă simţeam tare neîndemânatic. 
Nu ştiam cum să-l împac, 
cum să-i mai intru în voie … 

Într-atât de tainic e tărâmul lacrimii.


  VA URMA... mâine!
♥♥♥

Sursa:https://nicoletasavin.wordpress.com/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu